Poikani totesi joskus ollessani museopajalla opettamassa, että "Äiti ei tämä oikeestaan oo ees työtä kun tämä on liian kivaa". Eli museolla voi siis olla todella mukavaa, jopa työntekijällä.
Muotoilijan toimenkuvaan museolla voi kuulua hyvin monenlaisia asioita, kuten tässä parin vuoden kuluessa olen ehtinyt huomata. Aloitin vierailevana museopajojen ohjaajana ja tällä hetkellä teen lähinnä palvelumuotoilua ja brändin suunnittelua. Toimenkuvani on muuttunut vierailevasta museopajan opettajasta projektityöntekijäksi. Olen kehittämässä K.H.Renlundin museon alaisuudessa toimintaansa aloittevan ITE-museon palveluita ja brändiä. Eikä tämäkään työ kovin tylsää ole...
Palvelumuotoilu kuulostaa terminä vieraalta useimmille, joten selvennänpä sitä hieman. Palvelumuotoilussa on yksinkertaisesti kyse siitä, että suunnitellaan palveluista mahdollisimman selkeitä, kiinnostavia ja toimivia kaikkien osapuolten kannalta. Asiakaspalvelu ja palveluiden ajatteleminen asiakkaan kannalta ovat jo varsin yleisiä käsitteitä. Palvelumuotoilussa huomioidaan vielä laajemmin koko palveluketjua, eli siis kaikkia henkilöitä, jotka ovat tekemisissä palvelun kanssa. Palvelun tulee olla siis toimiva ja kiinnostava myös työntekijöiden ja koko organisaation kannalta, ei vain asiakkaan. No, siinä onkin urakkaa kerrakseen.
Jos ITE-taide ei ole vielä tullut tutuksi, niin käy tutustumassa ITE-taiteen perusnäyttelyä Pedagogiossa Museokorttelissa!
Niin ja siitä brändistä lisää sitten toisen kerran.
Johanna Hautamäki
Muotoilijan toimenkuvaan museolla voi kuulua hyvin monenlaisia asioita, kuten tässä parin vuoden kuluessa olen ehtinyt huomata. Aloitin vierailevana museopajojen ohjaajana ja tällä hetkellä teen lähinnä palvelumuotoilua ja brändin suunnittelua. Toimenkuvani on muuttunut vierailevasta museopajan opettajasta projektityöntekijäksi. Olen kehittämässä K.H.Renlundin museon alaisuudessa toimintaansa aloittevan ITE-museon palveluita ja brändiä. Eikä tämäkään työ kovin tylsää ole...
Palvelumuotoilu kuulostaa terminä vieraalta useimmille, joten selvennänpä sitä hieman. Palvelumuotoilussa on yksinkertaisesti kyse siitä, että suunnitellaan palveluista mahdollisimman selkeitä, kiinnostavia ja toimivia kaikkien osapuolten kannalta. Asiakaspalvelu ja palveluiden ajatteleminen asiakkaan kannalta ovat jo varsin yleisiä käsitteitä. Palvelumuotoilussa huomioidaan vielä laajemmin koko palveluketjua, eli siis kaikkia henkilöitä, jotka ovat tekemisissä palvelun kanssa. Palvelun tulee olla siis toimiva ja kiinnostava myös työntekijöiden ja koko organisaation kannalta, ei vain asiakkaan. No, siinä onkin urakkaa kerrakseen.
Jos ITE-taide ei ole vielä tullut tutuksi, niin käy tutustumassa ITE-taiteen perusnäyttelyä Pedagogiossa Museokorttelissa!
Niin ja siitä brändistä lisää sitten toisen kerran.
Johanna Hautamäki
Kommentit
Lähetä kommentti