Meidän museo -hanke kannustaa ilmiöpohjaiseen oppimiseen paikallismuseoissa
Ilmiöpohjaista oppimista ja oppiainerajoja rikkovaa
yhteistyötä korostava uusi opetussuunnitelma on tuonut muutoksia koulutyön
arkeen monessa Suomen koulussa. Kouluille uusi opetussuunnitelma tarjoaa mahdollisuuksia tutkivien ja taidelähtöisten opetusmenetelmien
hyödyntämiseen entistä laajemmin osana koulutyötä.
Keski-Pohjanmaalla ilmiöpohjaista oppimista on
lähdetty toteuttamaan yhteistyössä K.H.Renlundin museon koordinoiman Meidän
museo -hankkeen innoittamana. Hankkeen tavoitteena on kehittää alueellista
paikallismuseotoimintaa sekä lisätä kuntalaisten osuutta kulttuuriperinnön
vaalimiseen. Hankkeessa toteutetaan erilaisia alueellista yhteenkuuluvuutta ja
toimijuutta tukevia tapahtumia, jotka pyrkivät nostamaan paikallismuseoiden
näkyvyyttä ja roolia paikallisten ihmisten arjessa.
Yksi Meidän museo -hankkeen tavoitteista on
aktivoida maakunnan paikallismuseo- ja kulttuuriperintötoimijoita toteuttamaan
uuden opetussuunnitelman mukaista kulttuuriperintökasvatusta sekä edistää kulttuurista sensitiivisyyttä sekä
monikulttuurisuuden ymmärrystä kulttuuriperintökasvatuksen avulla. Lukuvuoden aikana museoiden ja koulujen yhteistyö on käynnistynyt hankkeen
piirissä Kaustisella ja Halsualla.
Yhteistyöprojektissa koulujen oppilaat
toteuttavat erilaisia tutkivaa oppimista hyödyntäviä kokonaisuuksia koulun ulkopuolisissa
oppimisympäristöissä. Oppimisprojektien kautta he osallistuvat kotipaikkakuntansa
paikallismuseoiden näyttelysisältöjen suunnitteluun ja toteutukseen.
Kaustisella koulun ja museon yhteistyön pohjalta on
tarkoitus rakentaa lukuvuoden aikana kotiseutumuseoon näyttelykokonaisuus yhdessä
oppilaiden kanssa. Näyttelyn teema liittyy museon kesällä vastaanottamaan
esinelahjoitukseen – hevosen länkikokonaisuuteen, jonka ympärille kouluyhteistyönä
toteutettavan teemanäyttelyn on tarkoitus rakentua.
Kaustisella museoyhteistyötä lähdettiin toteuttamaan
uuden opetussuunnitelman mukaisena ilmiöpohjaisena oppimiskokonaisuutena. Alakoulun oppilaat vierailivat Kaustisen kotiseutumuseossa
syyslukukauden alussa. Vierailun aikana museoesineitä tutkittiin kirjoittamalla,
piirtämällä ja valokuvaten, ja myöhemmin oppilaiden museovierailun aikana dokumentoimaa
aineistoa on hyödynnetty osana eri oppiaineiden opetusta.
Halsualla koulun nelosluokkalaisten lukuvuoden teema
liittyy niin ikään kotiseutuun. Lokakuun alussa koukun neljännen luokan
oppilaat vierailivat Halsuan kotiseutumuseossa valtakunnallisen Mennään museoon
-teemaviikon toteutukseen liittyen. Käyntinsä aikana oppilaat valokuvasivat
museon rakennuksia ja esineitä tableteilla ja kännyköillä. Myöhemmin
kotiseututeemaan liittyvää työskentelyä jatkettiin muun muassa kuvaamataidon
tunnilla, jossa oppilaat toteuttivat valokuvaamiensa rakennus- ja esinekuvien
pohjalta maisemapiirroksia, maalauksia ja vaakunoita.
Halsualla monialaista
kotiseututeemaa on toteutettu painotetusti tammikuun lopun teemaviikolla,
jolloin kotiseutuun liittyviä teemoja käsiteltiin monen eri oppiaineen
tunnilla: musiikin tunnilla kansanmusiikkiin tutustuen, äidinkielessä
keskustellen ja esinetarinoita kirjoittaen, englannin tunneilla
kotiseutusanastoa harjoitellen.
Oppilaiden kotiseutuviikko huipentui
toiminnallisesti rekiajeluun hevosperinneharrastaja Jarmo Korkeaniemen
talleilla. Halsuan Ylikylällä. Meidän museo -hankkeen yhteistyön parissa
toteutetun rekiajelun tarkoituksena oli välittää oppilaille tietoisuutta
paikkakunnan kotiseutukulttuurista ja Halsualla edelleen vahvasti elävästä
hevosperinteestä. Toiminnallinen museoyhteistyö heijastaa myös Halsuan
esinevalintaa Suomen Kotiseutuliiton Yksi esine, tuhat tarinaa -haasteeseen,
johon Halsuan kotiseutumuseosta on valittu paikkakunnan hevosperinteestä
kertova reki.
Jarmo Korkeaniemi |
”Hankkeessa yritämme opettaa lapsille tietoisuutta
omasta kotiseudustaan, auttaa heitä juurtumaan paikkaan ja kasvamaan
kotiseutumyönteisiksi aikuisiksi”, kertoo Meidän museo -hankkeen koordinaattori
Anna Kouhia.
Yle Uutiset Pohjanmaa uutisoi Halsuan
rekiajelutapahtumasta tiistaina 24.1.2017
YLE - Rekiajelu |
Kommentit
Lähetä kommentti