K.H. Renlundin museolla on ilo esittää neljän taiteilijan teoksia osana Ars 11 suurtapahtumaa. Näyttelyhallilla voitte tutustua Jaber al Mahjoubin (http://www.uspacegallery.com/jaberalmahjoub.html) sekä Julien Yémadjén taiteeseen. Roosilla taas tuomme teille Serge Vollinin (http://www.sergevollin.com/en/vit.html) sekä Bayan (http://de.wikipedia.org/wiki/Baya_(Malerin) taidetta.
Itseoppineiden taiteilijoiden määrä pohjoisessa ja Saharan eteläpuolisessa Afrikassa on valtava. Osa heistä asuu ja työskentelee kotimaassaan, osa maanpaossa. Tekijät, joiden taie on eriytynyt kauimmaksi paikallisesta käsityöperinteestä, tunnetaan yksinomaan kansainvälisen outsider-taiteen piirissä. Joidenkin heistä, kuten beniniläisen Julien Yémadjén perinteistä kangasapplikaatiota uudistavat teokset ovat lähellä naivismia.
Saksassa asuvan berberisiirtolaisen Serge Vollinin vahvasti värikylläiset Algerian sodan kauhuja sekä eurooppalaisen elämänmuodon unelmia ja painajaisia kuvaavat teokset lähenevät art brutia, jonka lähipiiriin voidaan lukea myös niin ikään algerialaisen Bayan teokset, jotka Picasso ja André Breton löysivät. Tunisialaisen "Beauborgin kuninkaan" Jaberin yhden miehen orkesterin performanssit ja jo kolmenkymmenen vuoden ajan Pariisin kaduille ja Centre Pompidoun edustalle levittäytynyt kuvasto voidaan lukea art brutin lähipiiriin.
Antalet självlärda konstnärer i norra Afrika och söder om Sahara är enormt. En del av dem lever och arbetar i sitt hemland, andra i landsflykt. Konstutövare, vars konst skiljer sig mest från den lokala hantverkartraditionen, är kända enbart inom kretsen för internationell outsider-konst. Några av dessas konstverk är snarast naivistiska, såsom beninske Julien Yémadjés tygapplikationer.
Berbern Serge Vollin, som migrerat till Tyskland, skapar färggranna konstverk som beskriver det algeriska krigets fasor samt drömmar och mardrömmar om det europeiska levnadssättet. Hans verk närmar sig art brut liksom också algeriska Bayas konst, som Picasso och André Breton upptäckte. Också den tunisiske Jabers, ”Breabourgs kungs”, konst kan räknas till art brut, nämligen hans enmansorkesters performancer och hans bildregister som under en trettioårsperiod har spridit sig i Paris gatubild och kring Pompidoucentret.
LAURENT DANCHIN
Kommentit
Lähetä kommentti